OPĆA/OBITELJSKA MEDICINA, DRAGOJLOVIĆ DANIEL, dr.med. (domski)

Sve što trebate znati o magneziju (Mg)

30.04.2019

Autor

DANIEL DRAGOJLOVIĆ dr.med. (domski)



Magneziji ima važnu ulogu u odvijanju brojnih reakcija u organizmu uključujući održavanje normalne funkcije mišićnog i živčanog sustava, ravnoteže elektrolita, metabolizma inzulina, potpomaže regulaciji razine šećera u krvi, zdravlje srca, važan je za pravilan rast zubiju i kostiju,...

Mg je važan mikronutrijent iz skupine minerala, koji se ne mogu sintetizirati u organizmu, te ga je nužno unositi putem hrane, pića ili dodataka prehrani.

Dnevne potrebe za magnezijem odrasle zdrave žene su oko 300mg, trudnice oko 350mg, muškarca oko 400mg, a djeteta između 50 i 400mg ovisno o spolu i dobi.

Tijelo koristi magneziji u izgradnji novih koštanih stanica, ima i protuupalna svojstva, opušta stijenke krvnih žila čime može doprinijeti regulaciji krvnog tlaka te pomaže povisiti razinu HDL-a, tj dobrog kolesterola. Može pomoći i u prevenciji migrene i smanjenju intenziteta boli time što spriječava sužavanje krvnih žila, ali i svojim analgetskim svojstvima. Važan je i za dobro funkcioniranje inzulina, tj.hormona koji regulira razinu šećera u krvi, a njegov manjak može pogoršati inzulinsku rezistenciju.

Manjak magnezija povezujemo s nekim kroničnim bolestima poput DM tip 2, povišenog krvnog talka, osteoporoze i migrene.

Rizične skupine kod kojih nalazimo deficit magnezija su starije osobe, alkoholičari, dijabetičari i pacijenti s bolestima probavnog trakta bilo zbog toga što ga pojačano gubimo ili ga pak ne unosimo u dovoljnoj količini.

Manjak magnezija može dovesti do umora, trnaca u šakama i stopalima, grčeva u mišićima, dezorijentiranosti, konvulzija, omaglica i povećanog broja otkucaja srca te drugih poremećaja elektrolita (smanjenja razine kalija i kalcija u krvi)…

U zdravih ljudi višak magnezija eliminiraju bubrezi. S druge strane previše magnezija može uzrokovati grčeve u trbuhu ili mučninu zbog čega treba paziti na količinu magnezija koju unosimo koristeći laksative ili antacide koji sadrže magnezij.

Dobar izvor magnezija su orašasti plodovi i sjemenke, zeleno povrće (+ Ca, K, Fe, vitamini A, C i K), grahorice (grah, grašak, leća, bob, slanutak), soja, banana, rajčica, avokado, meso i brojne druge namirnice. 

Preparati magnezija koji sadrže kombinaciju njegovih različitih soli (npr. magnezij citrat i magnezij oksid), najbolje su iskoristivi u organizmu. 

Magneziji može stupati u interakcije s lijekovima na što uvijek moramo misliti. Smanjuje djelotvornost bifosfonata (lijekova za osteoporou)  i antibiotika (tetraciklini, kinoloni) te ih treba uzimati s razmakom od nekoliko sati. Diuretici poput furosemida i torasemida te tiazidi i tiazidima slični diuretici povećavaju izlučivanje Mg urinom. Većina bolesnika s manjkom kalija imaju i manjak magnezija zbog korištenja ovih diuretika i taj manjak je nužno korigirati. Štoviše manjak magnezija može dovesti do refraktorne hipokalemije. Inhibitori protonske pumpe pak smanju apsorpciju Mg u crijevu (npr.Nexium, Controloc,…).


Halo doktore!

Postavite pitanje

Naši dežurni liječnici će vam odgovoriti u najkraćem roku.

Postavite pitanje