ZDRASTVENA ZAŠTITA DOJENČADI I DJECE PREDŠKOLSKE DOBI
LUČEV OSKAR
dr.med.spec.ped. (domski)
PRILAZ BARUNA FILIPOVIĆA 11, črnomerec, Zagreb
SESTRA: MADIR SANJA

Neke značajke ranog psihomotornog razvoja !

U prva tri do četiri tjedna dijete pokušava,fiksira predmete i osobe, ali ih ne vidi jasno. U toj dobi često je prisutna razrokost ili škiljavost. Jasan vid postoji od sredine drugog mjeseca a siguran je oko trećeg mjeseca kada dijete vidi potpuno jasno i uz to prepoznaje svoje bližnje od stranih osoba.

Osobe koje se približavaju vidokrugu djeteta uz otvorenu i malu glasnost do tada kod djeteta razvijaju takozvani socijalni osmjeh koji se gubi krajem trećeg i definitivno do kraja četvrtog   mjeseca. Konačno u to vrijeme fiksacija ljudi  i predmeta s vidom uspostavlja se s oba oka.

U prvom mjesecu života dijete ne može odizati glavu od podloge. U početku svi pokreti glave su nekontrolirani, nevoljni. Ponuđene predmete ili naše prste prima grčevito. U drugom mjesecu plače sa suzama, okreće glavu prema svjetlu, sluša glasove i pri tome razaznaje glasove svojih. Pojavljuje se smiješak na glasove njemu poznatih ljudi. Krajem drugog mjeseca počinje ispuštati zvukove-glasove pretežno samoglasnike – najčešće „a“. Ponavljanje tog i drugih glasova koje mu upućuje okolina smatramo izrazom ugode i zadovoljstva , potom kasnije prve znake učenja glasova .

Potpuno držanje glave, sigurno držanje glave zamjećujemo pri kraju trećeg mjeseca života kada solidno hvata predmete ali teško određuje razmak među njima pa često dešava da hvata u prazno. Promatra svoje ruke, igra se svojim prstima, povremeno gura prste i čitavu šaku u usta. Može i prati predmete u pokretu, prepoznaje predmete njemu od značenja – bočicu. Veseli se i prepoznaje majku.

Svoj rječnik samoglasnika ponavlja, nadopunjuje i zabavlja se slušajući samog sebe. Tiha glazba mu čini ugodu. Okolina ga sve više zanima. U četvrtom mjesecu može sjediti uz pridržavanje, majci krilu. U tom vremenu glasno se smije. Sve što hvata rukama gura u usta. Kod sjedenja pokušava se oduprijeti o podlogu s namjerom da se digne. Reagira na glasove majke ili onih koji su mu najbliži, koji provode mnogo vremena s njim, dakle prepoznaje njihove glasove. Kada ugleda nepoznate osobe počinje postupno pa sve jače plakati. Nešto kasnije prema petom mjesecu počinje pokazivati zanimanje i prema drugim osobama.

U petom mjesecu dijete se prevrće, ruke i noge su ispružene. Glavu drži izrazito čvrsto tako da može gledati samostalno vertikalno i horizontalno – vodoravno. Sada već vrlo dobro sjedi ali se brzo umara pa ga zbog toga povremeno treba pridržavati. U položaju na trbuhu jednom rukom se odupire o podlogu a drugom hvata predmete oko sebe. Nešto kasnije hvata predmete obim rukama. Do tada micanje nogu nije imalo nekog smisla – povezanosti Neposredno nakon toga oko , prije ili odmah na početku petog mjeseca koordinirano .miče obje noge kao da vozi bicikl. Kada ga polegnemo tada izrazito jako odiže glavu i prsa od podloge.