DENTALNA MEDICINA
SANDEV LIVIO
dr.med.dent. (domski)
ANINA 96, TREŠNJEVKA, Zagreb
SESTRA: FUISZ IVANČICA , dentalna asistentica

KARIOGENA I ANTIKARIOGENA HRANA

Prevalencija karijesa pod utjecajem je mnogih čimbenika. Konzumiranje kariogene hrane vrlo je bitan čimbenik kojim se povećava rizik za nastanak i razvoj kariozne lezije, dok sama kariogenost hrane ovisi o konzistenciji i duljini njezinog zadržavanja u usnoj šupljini. Antikariogena hrana, pak, može smanjiti rizik od nastanka karijesa. Osim toga, konzumiranje kariogene hrane i pića tijekom obroka značajno smanjuje mogućnost nastanka karijesa, za razliku od kariogene hrane i pića koji se konzumiraju između obroka.


KARIOGENA HRANA

Karijes ranog djetinjstva i multiple karijesne lezije zahvaćaju mliječne zube dojenčadi i predškolske djece. Uzrokovani su produljenim obrocima i noćnim hranjenjem fermentabilnim ugljikohidratima. Na ovaj način uzrokovane karijesne lezije jako se brzo šire i dovode do destrukcije velikog dijela zubnog tkiva. Ugljikohidrate nalazimo u jednostavnim oblicima saharoze, laktoze i glukoze, te složenim spojevima škroba i vlakana. Složeni ugljikohidrati su u povrću, manje rafniranim žitaricama i bitnim dodacima hrani; vitaminima, mineralima i vlaknima. Šećeri u piću i slatkišima pridonose povecanju energije u organizmu i pohranjuju se u obliku masti. Prekomjerno uzmanje ugljikohidrata potpomaže, osim nastanka karijesa i razvoj pretilosti i diabetesa mellitusa tip 2.

ANTIKARIOGENA HRANA

Za razliku od kariogene hrane, postoje i neka pića i hrana koja štiti površinu zuba od kolonizacije Streptococcus mutansa. Primjerice, ječmena kava i pića od pečenog ječma interferiraju pri adsorpciji Streptococcus mutansa na zub jer sadrže antiadhezivnu komponentu. Konzumiranje antikariogene hrane tijekom ili nakon slatkog obroka ili pića može smanjiti rizik za razvoj karijesa. Ta vrsta hrane balansira, odnosno vraća pH usne šupljine u nekritično područje te smanjuje rizik za demineralizaciju zuba. Takav tip hrane dolazi u više različitih vrsta. Neki od primjera takve hrane su mlijeko, sir, čaj i manje rafnirani škrob. Mlijeko štiti zube prevenirajući pricvršcivanje plaka za površinu zuba. Iako mlijeko sadrži dovoljno laktoze da bismo ga smatrali kariogenim, ono je bogato kalcijem i fosforom koji štiti caklinu zuba. Istraživači su pronašli da kad se hrana koja je bogata šećerom konzumira s mlijekom, da joj se smanjuje kariogenost. Primjer redukcije kariogenosti keksa jest i konzumacija mlijeka tijekom njihovog uzimanja. Konzumiranje sira drugi je način zaštite zuba od karijesa. Sir ima vrlo značajna antikariogena obilježja. Količina tiramina u siru stimulira salivaciju. Nakon konzumiranja sira, povećava se kolicina kalcija i fosfata u plaku. Konzumacija sira može biti zaista dobrodošla za dentalno zdravlje, iako se njegove dobre strane mogu poništiti konzumira li se uklopljen u neku drugu namirnicu, poput kolača. Beneft konzumacije sira također se može smanjiti ako se nakon njega konzumiraju kisela pića. Uzimanjem sira nakon visoko rizičnog slatkog međuobroka eliminira se smanjenje pH koje se obično događa uz konzumaciju slatke hrane. Sljedeći način za redukciju i prevenciju nastanka karijesa jest konzumacija čaja. Članovi American Dietetic Association objasnili su u jednom od svojih članaka beneft koji može imati čaj za prevenciju oralnih bolesti i infekcija. Pronašli su određene karakteristike zelenog i crnog čaja koje imaju antikariogena svojstva. Katehini koji se nalaze u čaju imaju antistreptokoknu aktivnost (S. mutans i S. sobrinus). Postoje i antikariogeni benefiti konzumiranja hrane koja sadrži puno vlakana jer se njima potice jače žvakanje, salivacija i povećanje pH plaka, kao i mogući antikarijesni učinak organskih fosfata.